Assalammualaikum = Salam sejahtera

`Assalammulaikum dan salam sejahtera’!    Tujuan pengacara atau penyampai ialah asakum untuk oran2 Islam dan salam sejahtera untuk bukan Islam.

Seringkali kita mendengar samada di tv. di ranvangan 2 tv, radio, mesyuarat, dan diberbagai majlis sambutan pembaca tv atau pengacara melontarkan ucapan di atas.

Sebenarnya makna kedua2nya adalah sama. Berbeza cuma pada bahasa: assalamulaikum adalah bahasa Arab dan salam sejahtera adalah bahasa Melayu.

Terdapat satu hadis yang melarang orang2 Islam menjawab salam dari orang bukan Islam. Akan tetapi apa yang kita lihat hari ini, malah orang2 Islam pula yang terlebih dahulu mengucapkan salam kepada orang bukan Islam.

Perbuatan ini merupakan suatu kesalahan kerana telah melanggar sunah Nabi. Mungkin segelintir dari kita tidak menyedari kesilapan ini atau mungkin ada yang sedar tetapi masih tetap melakukannya dengan tujuan untuk menjaga hati orang2 tertentu.

Kesilpan besar orang2 Islam ialah terlalu menjaga hati orang2 tertentu , dengan alasan untuk menjaga perpaduan kaum, hingga merosakkan akidah Islam nya sendiri.

Orang2 Islam bukan sekadar mengucapkan salam kepada bukan Islam malah lebih daripada itupun selalu terjadi. Contohnya ada pemimimpin2 politik yang menghadiri majlis2 keagamaan penganut Hindu lalu membantu pula menyemarakkan lagi virtual mereka seperti menghidupkan lilin dengan api, menerima kalungan bunga di leher atau mungkin ada yang lebih teruk dari itu.

Amalan buruk ini haruslah dihentikan dengan segera, jika tidak  di Malaysia ini Islam akan jadi lebih lemah, kemudian akan mudah pula dipermainkan. Tentu sebilangan besar dari kita tidak rela Islam dipermaiankan ,kerana itu bertindaklah sekarang sebelum penyakit ini menjadi lebih parah.

Ikhtisarnya, perbetulkanlah kesalahan2 yang telah kita lakukan. Kita harus ingat bahawa orang lain sentiasa melihat apa yang kita perbuat dan merekalah yang menghakimi kita , bukannya diri kita sendiri.Jangan biarkan diri kita tidak dihormati.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: