ISA diera Najib

Mungkinkah setelah Najib menjadi PM lebih ramai orang2 tertentu yg  akan ditahan di bawah akta ISA , atau mungkin kesemua tahanan ISA yang berada di kem 2 tahanan dibebaskan. atau pu akta ISA itu sendiri dihapuskan. Untuk mengetahuinya tunggu dan saksikanlah sendiri. Semua ini akan terjawab dalam sedikit masa lagi.

Sewaktu era Dr Mahathir, ramai yang mendesak (terutamanya pembangkang) agar akta ISA dihapuskan. Tetapi desakan ini tidak dapat mengubah apa pun malah ia tetap di teruskan. Sehingga kini akta ISA masih diguna pakai dan dilaksanakan.

Kelihatannya ia amat berguna digunakan sebagai ` perisai politik ‘ orang2 tertentu khususnya orang2kerajaan. Akta ISA telah dilabel sebagai suatu akta yang zalim. Benarkah begitu? Memang ada benarnya. Alasannya ialah kerana ia tidak memberi keadilan kepada yang tertuduh diman mereka ditahan tanpa bicara. Mungkin sebulan atau lebih. Dari segi perundangan seseorang tertuduh mempunyai hak untuk membela dirinya melalui satu perbicaraan di mahkamah, tetapi akta ISA telah menafikan hak2 ini. Malah akta ini telah dieksploit untuk menyiksa, mendera, memalukan, tertuduh dipaksa mengakui sesuatu yang tidak benar, diugut dan berbagai2 tekanan yang bersifat kejam dan ganas.

 

<!-- nuffnang -->
<script type="text/javascript">
nuffnang_bid = "8b79882f4929985cfc71e15e32a09612";
</script>
<script type="text/javascript" src="http://synad2.nuffnang.com.my/k.js"></script>
<!-- nuffnang-->

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: