Kucing

Kucing pun sebenarnya sangat takut mandi.Beginilah ceritanya. Sebentar tadi Wak mandi. Waktu masuk bilik air wak bawa kucing sekali. Kemudian wak kunci pintu. Wak pun cedok air lalu menuangkan kat badan wak . Air yang wak tuang sebahagiannya ada yang terkena kucing wak . Bila badannya terkena air tak semena2 ia ketakutan. Nampak sangat dia punya takut sampai terpekik terlolong dan terlompat ke sana sini dinding . Nafasnya turun naik dengan kencang .Tapi dia tak dapat panjat dinding sebab dinding itu batu mar2. Maka ia pun terkurung di situ. Untuk membiasakan ia dengan mandi lalu wak ambil beberapa gayung air dan wak tuangkan kepadanya . Habis seluruh badannya terkena air.
Wak kasihan tengok dia sebab dia nampak macam sedang menderita yang amat sangat. Untuk memujuknya dan untuk memberitahunya bahawa wak bukan nak mencederaka dia wak pun gosok kepalanya perlahan2. Kemudian wak buka pintu dan kami keluar dari bilik air bersama2.
Kucing kalau tak mandi bulunya nampak kotor dan baunya tidak menyenangkan . Sebab itu mulai dari hari ini wak buat jadual untuk memandikan kucing seminggu sekali. Atau mungkin lebih jika keadaan memaksa.
Kucing wak ni satu kebiasaannya ialah suka duduk bersama wak waktu sesudah subuh menjelang matahari terbit. Dan di waktu itu juga wak sedang melakukan wirid harian. Agaknya kucing tu nak berwirid bersama2. Mungkin juga.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: