Diari

2 Nov Khamis

Khamis 28 julai 2011

Manonton pwelawanan bola Masia vs Sing 2

*&Kawan pwrgi Acun, ijad Ajim. Bawak kete Ajim. Bergerak dr kg 12 tghari sampai 6 petang. Di luar stad ramai org berniaga. Kami ronda2 tgk baju penyokong Msia. Kwan Acun bagi kami 2 trumpet. Bila tekak dh haus kami pun minum2. Nk buang air terasa siksa. Faham2 jela org terlalu ramai. Nk masuk tandas kena berbaris pjg macam keretapi. Bwratur 20 minit buang air 2 minit. Beratur 20 min tu menlenguhkan lutut yg dh sedia longgar.

*Kul 7 kami mula beratur masuk stad. Banyak barisan di kiri kanan kami. Berhimpit2 dan tolak menolak terjadi. Ramai yg hilang sabar Wa pun tension tapi nasib baik sebelah wa ada adik2 cun yg mau melayan kami bersembang, tension pun krg. Kata mrk  Mereka dapat tengok free sebab …mereka ni bermain dlm satu team bola…..kt Kedah….main ntah hapa2 liga wa tk ingat lig apa dia cakap….sampai peringkat aeparuh akhir. Tapi kebanyakan dr mrk rupa macam tomboy.

*Wa tk biasa dgn keadaan macm ni…huru hara spt demont ganas. Wa paranoid..takut kalau2 wa mati kena pijak. Memang sblum ni wa tk pernah berhimpit pasal bola spt ari ni.

Setelah agak lama tersiksa oleh himpitan dan macam2 bau yg tengik kami pun dpt masuk dgn selamat. Kemudian kami memanjat tangga naik mencari2 tempat duduk yg sesuai. Susah nk cari tempat yg sesuai . Kebanyakan tmpt duduk dh penuh. Di luar terdapat beberapa org taat sedang solat. dlm ramai2 tu ada seorg pempuan wa nampak ,solat di kws org lalu lalang.

* Setelah puas mencari akhirnye dpt juga kami tempat duduk. Setelah duduk wa pandang keliling. Kelihatan stadium penuh Susah nk nampak bangku yg kosong kecuali bangku vip. Yg memenuhkan Kebanyakannya tentulah penyokong Msia. tapi wa tk termasuk sbg penyokong Msia sbd wa tk minat bola. Wa tk angkat pot pasal bola .Wa pwegi ni pun pasal kwn wa Si Acun dan Ajim yg beria2 ajak. Mulanya wa betul2 tk nak sampai Acun janji nk belanja makan berulah wa nk.

* Tiba2 penonton bersorak2 dgn kuat…stad bagi nk pecah. Wa tk tahan wa pun tutup telinga.Sorakan terjadi pasal pasukan Msia sedang keluar menuju padang. Sorakan ini memang cukup memekakkan ..suasana begini .langsung tk sesuai untuk wa…bagi wa terpekik terlolong ni kerja monyet. Buat apa nk terpekik terlolong ? kita manusia bukannye monyet! Tapi  menonton bola beginila adatnye kena terima walaupun tk suka. Mana ada org nonton bola di stadium senyap macam org sedang dengar kuliah agama.

* Pasukan Sing bermain dgn cantik tapi Msia sebaliknya. Wa nk menyampah…sampai ilang mood. Sudahla wa tk minat bola maian pulak macam ******** maka dgn itu semakin menjadi3 rasa menyampah wa.

* Kesudahannya Msia tewas… wa tk kecewa … sesii ari ni tk bermkna .tapi dari ini wa dpt satu pengalaman  dimana wa menyimpulkan penonoton2  baik lelaki atau prempuan tua atau muda , tk kira bangsa …yg terpekik terlolong termasuk dlam   kategri manusia ‘Brain Damage’ …perlu berjumpa pakar  untu mengubat saklt jiwa. Dan kalau mereka selalu buat macam ni maka makln truklah sakit mereka.

Lagi satu jenis  org lagi tkde ati perut….minat punya pasal sampai ati bawak anak kecil sekali. Kesian wa tengok budak2 tu kepanasan di tengah2 kehirukan. Ini macam punya olang pun ada nga… Manusia…manusia apa yg kau cari sebenarnya?

Khamis 13 sept 2011

Lokasi : Rest …… Jln Masjid India

*    Wa bertemu dwngan sepasang lelaki. Seorang sgt tinggi ( 8 kaki ) dan yg seorang lagi sgt pendek ( 4 ). Bayaran ambil gmbar dgn lelaki tinggi tu RM 10. Dia orang cari makan dgn cara bergambar. Mereka semuanya bertiga, yg seorang lagaknya spt pengurus ,dia juga selaku jurugambar.

Wa bertegur sapa dgn lelaki tinggi itu secara anggukkan kepala. Kalaulah kamera wa ada masa tu….

*       Sedang wa duduk2 minum tiba2 datang seorang lelaki tumpang duduk di meja wa. Kami pun bersembang. Katanya dia minum di rest ini seminggu lebih krg 2 atau 3 kali. Berasal dr Tangier Morroco. Bekerja di sini sbg seorang pemasaran barang dari Arab. Dah 4 taun di sini ,wa tanya boleh tk wa ikut dia ke Morroco kalau dia balik ke sana nanti ,dia kata takda masalah. Sedanag bersembang roti dia pun sampai sedangkan wa yg dah lebih lama menunggu dr dia tapi roti wa masih tk sampai2. Bengang kwpala wa ,dah 2 kali ode pun masih tk sampai2. Memang tkda rezki. Wa tkkan ode utk ketiga kali. Fed uppppp…

Sebelum berpisah lelaki tadi menghulurkan salam ,bertanyakan nama wa dan perkenalkan dirinya ,namanya Elias. Seorang muslim.

Respek juga wa dgn lelaki ni sebab agak fasih berbahasa Melayu. Begitulah adanye….

Khamis 22 Sept 2011

*Wa ke KL lagi. W ikut jalan lama melalui Rwang . Singgah sebentar di Raw…mwninjau2 kamera. Kamera wyg ada rosak, cadang nk beli yg baru. lepas tu terus pegi KL. Eampai kl terus ke Masjid Negara. Niat dr rumah memang nk masuk madjid negara. Ni kali yg pertama. Dulu2 beratus kali melintas tapi tk pernah singgah. Sebab dulu w kaki tk solat.

Ldpas buat solat jamak zohor dan asar w pun ronda2 dlam kws penting masjid ni.

* w ke makam pahlawan. Ditapak kubur PM dan TPM ada 3 lubang lagi masih kosong, 4 lubang tlah diisi. 4 itu ialah kubur Allahyarhan Tun Abdul Razak, Tun Dr Ismail, Tun Husin Onn dan Tun Ghafar Baba. di luar kqs tapak ini terdapat 18 kubur. Yg telah diisi 11. Antara orang2 besar yg dikuburkan di sini ialah Saadon Jubir, Ghazali Shafie,KHir Johari…dan bwbwrapa org kenamaan lagi antaranya ada yg prempuan …w tk ingat semuanya..

Jumaat 23  sept 2011

*Hari ni aku gi melawat lembah Jaya. Skrg dh cantik. Bermula dr Bndr Baru bangunan2 kedai tersergam menawan,hingga sampai ke simpang lmbah jay Utara dan selatan. Di Lembah Jaya selatan dh tkda setinggan lagi, Malah dh ada area perindustrian pula.Tapi jalan yg kona baring masiah ada seperti dulu ,tiada perubahan.

*W pusing 2 kt atas sampai termasuk satu jala bersambung highway Langat. W ikut jalan ini turun ke Bandr br Ampang terus ke Ampang Point..gi pos opis renew lesen.

*Esoknya swaktu tengah minum trjmpa kwn lama,Saiful. Dh 10 tahun lbih tk jmpa. Perut dh buncit gigi pun dh banyak tkada. Dh ada 3 anak. Kami borak sikit2 , Biasalah topik mesti cerita lama. Dia ni sibuk memanjang sekejap aje dpt minum bersama dh kena blah.

*Lepas minum Samad ajak aku ikut dia pegi Gnting bwak pelancung. Kami pun pegi ke hotel tempat pelancung menginap. Pemandu pelancung tidak benarkan aku ikut sebab bangku mungkin penuh. Aku terpaksa turun..ambik baskat ampang Park. Masa lalu kedutaan Bangla aku tgk ada ramai bangla berbaris panjang ..apa agaknya yg diaorang buat?

* Aku terus balik kg. sampai U Bernam aku singgah kedai gunting tempat aku selalu gunting rambut. Habis tu pegi ke resort udin tapi udin tkda ..aku pun terus balik kg. sampai rumah kul 2 aku terus tebang pisang abu dh masak. Jual kt p abas dapat RM17.

Khamis 29 Sept

* Gi KL lagi…mencari sesuatu yg sangat penting bagi jiwa. Apa bendanya? Payah sikit nk cerita…lu pikir la sendiri.

Dapat rezeki baik malam ni. Datuk Sharizat sedekah nasi Briani. Rasanya sungguh enak. Di palstik beg tertera alamat restoran terletak di Jalan Barat PJ.

* Kemudian balik sampai rumah pukul 1:30 pagi. Alu selalu balik dr KL waktu dinihari dan alhamdulillah tk pernah lagi mengalami hal2 yg menakut dan bahaya.

Sabtu 1 Okt

* Ari ni w gi Kampar. Bergerak dari rumah kul 11. Sampai lebih kurang kul dekat2 1. Mula2 aku pusing2 bandar ni. Tengok2 kasut dan kamera. Lepastu cari kedai makan. Susah nk dapat kedai makan Melayu. ( memang kedai tk makan org Melayu ) akhirnya w makan kt kedai mamak. Aku makan rojak. Rasanya memang best.

* Masa w lalu kt sebuah kedai makan ada seorang awek tu menghulurkan senyum . Aku pun balas. Aku tk tau apa erti di sebalik senyuman itu. Tapi nampaknya begitu ikhlas. Umur awek tu mungkin dlm lingkungan 17 – 20 thn. Budak lagi. Mungkin hidupnya kesunyian. Kalau dia nk ikut w kan ke best. W nk buat pertemuan kali kedua ngan awek ni. Kali ni dia senyum ke tidak.

* Seterusnya aku ke Tesco. Tujuan w ke Kamparni memang ke sini. Aku pun ronda2, membelek2 DVD player. Lepas tu keluar ke Bandar Baru Kampar, tengok DVD player kt Seng Heng pula.,kalau2 ada yg lebih murah dr Tesco. Tapi takda. W kembali ke Tesco. Bila dh puas ati pilih W pun terus beli satu. jenama Agip. Harganya 99.90.

Suka ·  · Unfollow Post · Kongsi · Padam

* Ke Kl lagi .Tujuan macam biasa. Majlis kali ni disertai  Tenku. lepas zikir disusuli pula selawat diiringi paluan rebana. Sungguh meriah dan menghiburkan. Selesai semua kami bersalaman sambil berselawat akhir sekali berdoa memanjatkan syukur kpd Tuhan.

* Malam ni tidor stor Samad, tapi kali ni aku tunggu samad begitu lama ,2jam. Lepas samad sampai kami pegi minum kt apg point.

* Aku tanya awek indon pelawat kedai laki dia duduk di mana. dia pun tunjuk laki laki dia yg pakai baju merah, sama kerja kt situ rupanya. Awek ni cantik dan manis.

* Minggu ni aku sibuk mencari buluh utk dibuat pagar pokok kelapa. Susah kerja ni. Mula2 kena cari dan pilih .lepas tu tebang,lepas tu pikul bawa balik, lepas tu pulak potong,lepas tu belah ,lepas tu tajamkan, lepas tu baru tukul keliling pokok . Aduh terasa azab dibuatnya. Aku dh siapkan 30 pokok. Ada lagi yg belum .Bila ada masa nanti aku cari lagi buluh.

* Rumah aku tk siap lagi direpair. Tukang kata barang yg diode belum sampai. Dh 2 minggu lansung tk satu pun keje di buat. Pintu pun belum abis dicat. Aku pedap aku talipon tukang tu bagi sambung keje. Dia kata jgn bimbang ari Sabtu ni barang kan sampai. Pandai betul dia nk yakinkan aku,tapi aku tk sedap ati . Ari Isnin dia dtg laki sambung keje. Kali ni pasang tiles kat dapur rumah aku. Lepas 3 ari siap . Lepas tu cat dinding pulak. Sekarang ni kabinet dan pasang tiles dlam jamban aje belum. tapi kabinet dh separuh siap.

isnin 13 Nov

* Aku dh 2 minggu tk jejakkan kaki kt kedai Joi maka ari ni aku kembali. Kerana Nita ,aku sgt rindukan dia dlam sehari 2 ni asik teringat2. Tapi sewaktu dia memandang aku kelihatan dia macam marah ngan aku. Ntah apa sebab aku tk tau. Bila aku katakan sesuatu pun dia jawab dgn kasar. Dia cakap aku senget. Mengapa agaknya dia cakap begitu? Lantaklah dia ni memang cepat terasa.

* Ari ni juga dia kata yg sebenarnya dia belum kawin. Bila dia cakap macam tu aku diam saja. padahal ramai org cakap dia dh kawin.

Selasa 14 Nov

* Aku ke kdai joi lagi. Minum sambil tgk tv. Aku tengok Nita macam org gila malam ni. Terpekik terlolong. Tergelak2. Entahlah mengapa aku bole tergila 2kt org macam ni. Adakah kerana dia cantik? Atau dia selalu beri perhatian pd aku? atau kerana ..suatu masa dulu sewaktu aku pernah bertentang mata dgn dia  aku terasa tiba2 riang samapai 3 hari.

Rabu 15 Nov

* Ari ni aku ke kdai Joi lagi. Aku nk minum air tebu Badang. Sebelum tu aku ke klinik cek gusi yang bengkak. rupa2nya menanh. Dokto bagi ubat dan apointment. aku di suruh dtg 30.11 nnti.

* Lepas pada tu aku ke P Pendaftaran pula ganti IC baru kena bayar RM10. kt pejabat ni aku terpikat ngan seorang awek . rupanya sgt menarik ati. Aku tk pernah tertarik macam ni.Apa agaknya yg ada pada dia?Nampak special.

* Lepas pd ni barulah aku ke kdai Joi . aku lihat Nita bad mood pula. semalam bukan main lagi tapi siang ni lain pula. Macam tk gembira dgn kedatangan aku. Arini pula 1st time aku nampak dia bawak moto. Pandai bawak moto rupanya. Dia ni pun pandai masak . sewaktu bini Joi bercuti 2 minggu Dia lah menggantikan tempat bini Joi. Respek aku kt dia ni.

 

16 Nov

* Gi klinik ambil filem x ray gigi. kna byar RM 10.

* Lepas tu gi cc. Dh lama tk menginternet,dlm 2 minggu. Aku mengedit diari kt blog aku. entah apa malang ari ni diari aku diblog terbuang. habis ,satu huruf pun tk tinggal. aku hampair menangis dibuatnya. Nasib baik kt facebook masih ada sikit. Aku pun kopi pas tu paste kt blog aku. Dairi kt blog yg hilang tu banyak aku tk ingat lagi.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: