Ibu

Wahai teman2, sekelian! anda hendaklah selalu ingatkan pengorbanan ibu anda. Mudah2an dengan berbuat demikian anda akan mendapat kesedaran dan kasih kepadnya bertambah. Santunilah ibu anda dengan penuh kasih sayang. Jagalah ia seperti ia menjaga anda sewaktu anda kecil. Jika ia dalam kesusahan bantulah ia menyelesaikan kesusahannya. Jika ia sakit jaga dan rawatlah ia. Jika ia memberikan teguran dan nasihaT UCAPKANLAH TERIMAKASIH, JANGAN SEKALI-KALI MEMBANTAH APATAH LAGI MENJAWAB DENGAN KATA2 YANG KESAT.
Nabi pernah bersabda: syurga terletak di bawah telapak kai ibu. Itu menunjukkan kedudukan ibu lebih tinggi dari syurga. Syurga tidak akan menerima masuk anak yang derhaka kepada ibunya. Selagi si ibu belum memaafkan anaknya selagi itulah pintu syurga tertutup rapat untuk sianak.
Setelah dewasa ramai anak2 tidak melayan ibu mereka seperti yang sepatutnya. Seolah2 ibu tidak pernah berjasa kepada mereka.Inikah balasan yang ibu dapat? Pengorbanan mereka dibalas dengan layanan yang tidak adil. Ibu2 dikasari dan dipinggirkan. Ibu dicaci dan dimaki sesuka hati, dihamun dan diherdik. Kehadiran ibu terasa menyusahkan, kerana itu ada antara anak yang tergamak menghalau ibunya sendiri. Dengan hati yang sedih dan terluka siibu melangkah pergi. Walaupun ia diperlakukan dengan buruk namun seorang ibu masih dapat memaafkan anaknya, dan ia masih sudi mendoakan akan kebahagiaan anaknya.

‘Syurga itu di bawah telapak kaki ibu’ Begitulah sepotong ayat dari lagu dendangan Aishah. Tak usah kita susah2 mencari siapakah yang menulis lirik dan lagu tersebut, yang paling perlu dibuat ialah jagalah ibu kita sebaik2nya. Janganlah berlaku kejam kepadanya. Ingatlah ! jika satu titis air mata ibu jatuh ke bumi kerana terluka dengan anaknya nescaya bumi akan melaknat si anak sehinggalah siibu memaafkan.
Sekian untuk kali ini .Wabillah hi taufik.

4 responses to this post.

  1. Hello! I’ve been following your website for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from New Caney Texas! Just wanted to say keep up the great job!

    Balas

  2. Twitter’s Vine got its beginner’s boost owing to solid sponsor support, by major
    brands abroad, who wanted to launch their brands via viral videos on this public platform.

    Clematis tends to grow well where its vine stems can latch onto something to grow upwards rather than to lay across the ground.
    Not only will this increase your viewership and subsequently your ranking,
    but it will also aid in creating more conversions.

    Balas

  3. Very good article! We are linking to this particularly great article on our website.
    Keep up the good writing.

    Balas

  4. What’s up mates, how is the whole thing, and what you wish for to say about this article, in my view its actually amazing in favor of me.

    Balas

Tinggalkan komen